Hello world!
Welcome to WordPress. This is your first post. Edit or delete it, then start writing!
Welcome to WordPress. This is your first post. Edit or delete it, then start writing!
Ponadto WIB prowadzi szereg projektów edukacyjnych dla poszczególnych grup docelowych m.in.:
W naszych projektach edukacyjnych uczestniczyło blisko 500 000 odbiorców.
Poprzez ALTERUM Ośrodek Badań i Analiz Systemu Finansowego prowadzona jest działalność o charakterze naukowo-badawczym i analitycznym.
Instytut posiada od 2006 roku Certyfikat ISO 9001-2008, a także akredytacje ZBP, EBTN, EFPA.
W realizowanych działaniach WIB współpracuje obecnie z ponad 400 Jednostkami Samorządu Terytorialnego, ponad 120 uczelniami i kilkudziesięcioma innymi podmiotami. W swoich projektach WIB wspierany jest przez prawie 1000 wolontariuszy.
Ponadto Instytut za swoją działalność otrzymał następujące nagrody:
Więcej informacji na stronie: www.wib.org.pl
Kluczowe zagadnienia tematyczne Programu
Główne zagadnienia, którego znaleźć będzie można w Programie
Przedsiębiorczość osób i organizacji, a także władz centralnych i samorządowych, odgrywa fundamentalną rolę w rozwoju społeczno-gospodarczym krajów oraz układów regionalnych (województw), ponadlokalnych (powiatów, obszarów funkcjonalnych – np. metropolitalnych) i lokalnych (miast-gmin). Ma między innymi duże znaczenie w przeciwdziałaniu zjawisku bezrobocia.
Dzięki przedsiębiorczości obywateli jest możliwe uruchomienie programów rozwoju gospodarczego kraju, opartych głównie na wykorzystaniu rodzimych zasobów.
Przedsiębiorczość to zespół cech osobowych i postaw, takich jak:
Cechy te pozwalają nie tylko dobrze prowadzić przedsiębiorstwo lub być cenionym pracownikiem, ale także pozwalają na aktywne uczestnictwo w życiu społecznym i rodzinnym.
Człowiek przedsiębiorczy nie boi się trudności, podejmowania nowych, nieznanych zadań, nie załamuje się niepowodzeniami, jest chętny do zdobywania wiedzy i nowych umiejętności, potrafi cieszyć się z sukcesów, jest otwarty na otoczenie, ma zdolność do empatii, potrafi dobrze ułożyć sobie stosunki z innymi ludźmi, odznacza się asertywnością i postępuje zgodnie z wartościami etycznymi.
Obejmują one kreatywność, innowacyjność i podejmowanie ryzyka, a także zdolność do planowania przedsięwzięć i prowadzenia ich dla osiągnięcia zamierzonych celów. Stanowią one wsparcie dla indywidualnych osób nie tylko w ich codziennym życiu prywatnym i społecznym, ale także w ich miejscu pracy. Powinny one obejmować świadomość wartości etycznych i promować dobre zarządzanie.
„Dżek Fulton, uczeń trzeciej klasy szkoły powszechnej, podejmuje się bardzo ryzykownego zadania: prowadzenia szkolnej kooperatywy. Jego sukcesy i porażki, opisane z punktu widzenia dziecka poznającego świat ekonomii, to uniwersalna, przystępna lekcja praktycznych zasad przedsiębiorczości. Dżek marzy, by zostać kupcem, i do spraw finansowych podchodzi z odpowiednią powagą. Uczy się, co to kredyt, rabat, ubezpieczenie, ryzyko, jak kupować towar oferowany klientom i jak prowadzić rachunki. Jego postawa wzbudza podziw zarówno wśród nauczycieli, jak i doświadczonych kupców, którzy wspierają Dżeka w jego poczynaniach. Czy chłopcu uda się uniknąć bankructwa?”
Pierwsze wydanie „Bankructwa małego Dżeka” przypada na ważny z gospodarczego punktu widzenia rok 1924 – okresu najważniejszych reform. Jak wynika z oficjalnych dokumentów Janusz Korczak współpracował zarówno z premierem, jak i jego bratem – stojącym na czele resortu zajmującego się edukacją. Wspólnie traktowali Oni edukację jako niezbędny element odbudowy i rozwoju kraju.
Dlaczego Korczak?
prof. Janusz Beksiak i prof. Joanna Papuzińska
Nauki ekonomiczne w powieściach Janusza Korczaka
Odczytać utwory Janusza Korczaka z punktu widzenia współczesnej ekonomii? Czemu nie? To jeszcze jedna okazja, aby potwierdzić opinię o osobliwościach tego pisarstwa. Wprawdzie literatura dziecięca międzywojnia wprowadziła wiele nowych problemów: społecznych, psychologicznych, politycznych, etnicznych – jednak zagadnienia ekonomiczne prezentowały się w niej dość blado.
Najwybitniejszym przykładem nauk ekonomicznych Janusza Korczaka jest Bankructwo małego Dżeka. Cała książka mówi w istocie o działalności gospodarczej. I, jak u Balzaka, jest to powieść, a nie wykład. Dramatyczna historia Dżeka, jego osobistych powodzeń i niepowodzeń, jego relacji z kolegami, rodzicami, nauczycielami i przedsiębiorcami – wszystko to rozwija się wokół sprawy założenia spółdzielni uczniowskiej, problemów jej prowadzenia i grożącego jej upadku.
Opisując tę historię Korczak nie porusza tylko, ale tłumaczy wiele podstawowych problemów, które składająsię na swego rodzaju propedeutykę ekonomii. Mamy więc konsumenta i jego wybory na rynku, mamy problemy różnych typów przedsiębiorców, mamy działanie różnych rynków. Kolejno wprowadzane są i zrozumiale wyjaśniane – choć nie zawsze nazwane – podstawowe pojęcia ekonomii, takie jak cena równowagi, targowanie się, koszty, zysk i prowadzenie księgowości, reklama, ryzyko i ubezpieczenia, bank i kredyt, analiza rynku itd. A wszystko to nie w postaci drętwego odautorskiego wykładu czy instruktażu, lecz zawarte w działaniu głównego bohatera i innych osób, w rozmowach i starciach między nimi. Większość spraw wyjaśnia się w miarę tego, jak Dżek jest konfrontowany z wydarzeniami, które są rezultatem jego wyborów, zamierzeń i błędów oraz z działań pozostałych uczestników dramatu.